Daar sta je dan tussen een gemengd gezelschap. Een aantal cursisten beheersen misschoen een (heel klein) beetje Engels. Anderen kennen niets en communicatie via translate-apps.
Begin met je zelf voor stellen.
In mijn geval:
"ik ben Kasper".
Toon nu de eerste video van de homepage: linksboven (met ja, nee, misschien, enz.). Doe dat tenminste 2 maal en start dan de tweede video (overzicht huis).
Toon dan de volgende video's.
Toon een video het liefst op een groot Tv-scherm en doe als het ware mee (spreek na wat je hoort en geef met gebaren extra info waar dat mogelijk is.
Stop de video als er een nieuw begrip getoond wordt en vraag aan de cursisten wat het woord of de zin is. Herhaal dit gedeelte tig keer.
<<<
121212.nl
Nu komt er een belangrijk moment. Schrijf op een bord:
121212.nl dat is het webadres van de cursus waar al het materiaal op staat.
De meesten hebben al een smartphone bij zich. Laat het adres 121212.nl in de zoekbalk van Google invoeren. Iedereen weet hoe dat moet en als het iemand niet lukt, krijgt hij/zij direct hulp van een buurman of buurvrouw. Tijdens de eerste lessen op het COA in Eindhoven viel op dat iedereen een smartphone bij zich had. Let op, bij mensen uit Arabische landen zullen de letters s, z enz. ook in andere lettertekens worden omgezet. In dat geval kun je ze helpen als dat nodig is, door via de plaatjes op de homepage te werken.
Geef met gebarentaal aan dat wat op de smartphone staat, gelijk is aan wat jij als docent steeds op een computer of een op een aangesloten TV presenteert (als je geen computer of laptop hebt, kun je je eigen smartphone gebruiken).
Wijs naar de smartphone van de cursist en naar het grote scherm of naar het scherm van jouw smartphone om duidelijk te maken dat de cursisten alles op hun smartphone kunnen zien. Toon dat ook aan de hand van de eerste video's die je zojuist hebt getoond. Dit geeft de studenten enorm veel houvast.
Wijs naar buiten en draai met je hand rond en zeg repeat, repeat, herhaal, herhaal... en de meesten tonen al snel dat ze begrijpen wat er bedoeld wordt.
Wijs op het feit dat ze via "info" (toont het plaatje) informatie over de opzet kunnen krijgen.
<<<
Hier zien we het plaatje als we op de s van spelling of op het plaatje met de vis op de homepage hebben geklikt. In feite is dat weer een menu. Als je nu op het plaatje met de vis klikt (nr. 1) zien we het volgende.
Nu zien we allerlei video's die we kunnen afspelen door op het pijltje in de balk eronder te klikken. De eerste 4 video's tonen de spelling van eenvoudige woorden die uit maximaal 3 letters bestaan:
vis
ik
tas
jas
Bijzonder aandacht vereist het "ik-poppetje" een poppetje dat naar zich zelf wijst. Als je het "ik-poppetje" bespreek wijs je naar je zelf en je zegt luid: ik. Straks maken we ook met de andere persoonlijkvoornaam-poppetjes kennis:
het jij-poppetje: wijst naar een ander;
het hij- en zij-poppetje: het geslacht wordt weergegeven;
het wij-poppetje: 3 personen die naar zichzelf wijzen
het jullie-poppetje en het zij(mv)-poppetje.
<<<
Af en toe kun je in een les een deel van het woordenboek of een thema behandelen. Die afwisseling is altijd goed.
Hou het volgende schema aan:
maand 1: neem het gedeelte s (spelling door tot en met nr. 4)
maand 2: tijdens deel 4 van spelling zien we voor het eerst zinnen. Ga door met het gedeelte zinnen. Kijk hoe ver je komt. Een ander zal ook afhangen van hoe snel je cursisten gaan en of er in de groep nieuwelingen komen.
Er is nooit een strakke opbouw!
Omdat er "tijdens de rit" wisselingen kunnen zijn in de samenstelling van de groep cursisten, kun je nooit uitgaan van een vaste opzet. Gewoonlijk bestaat een cursus uit een vaste opbouw omdat een groep cursisten ook op een gelijke datum begint. Dat is bij de meeste COA's als het om de niet-statushouders gaat, nooit het geval.
Doe de testen/oefeningen tijdens de lessen!
In het begin is het erg belangrijk om de testen gezamenlijk te doen. Toon de cursisten de plaatjes van die testen. Doe dat om beurten zodat iedere cursist aan de beurt komt.
Neem van tevoren zelf door wat je wilt behandelen
Dat is een aanbeveling die voor iedereen in het onderwijs als uitgangsstelling wordt genomen. Neem eerst alles zelf door alvorens je les gaat geven.
<<<
We bevelen een lesduur van ca. 50 minuten aan. Na die tijd zullen de cursisten weinig meer opnemen.
Daarna zullen ze zeker gaan oefenen. Dat kan ook omdat alle leerstof op de smartphone aanwezig is. In het algemeen merk je een enorme leergierigheid bij de cursisten.
Als ideale frequentie bevelen we maximaal 2 lessen per week aan. Maar ook met 1 les in de week zal je al opmerkelijke resultaten bereiken. In de tussentijd moeten de cursisten thuis alles wat in die les behandeld is herhalen. Dat is de kracht van de methode!
<<<
Website was built with Mobirise website templates