<<<

Mobirise

Unieke methode: volledig gericht op gebruik van smartphone

De door Socialum/60PlusPlaza ontwikkelde methode richt zich op het leren van basaal Nederlands (de eerste stap gewoonlijk aangeduid met A-1)) waarbij de smartphone wordt ingezet als uitgangspunt. Juist voor onderwijs aan gemengde groepen die vrijwel niet kunnen lezen of schrijven, is die smartphone een uitkomst.

Als het mogelijk is, zal een docent (vaak een vrijwilliger) de methode in stapjes met de cursisten doornemen. De cursisten kunnen dan in hun vrije tijd oefenen. Dat is de grote kracht van deze methode. Ze zijn snel vertrouwd met het concept en kunnen daarna oefenen wanneer ze maar willen. Je zult snel zien hoe leergierig sommigen zijn. 

<<<

Mobirise

Hoe verhoudt zich de methode tot andere methoden?

De kern van deze methode is "ga uit van de smartphone" en die methode is open en voor iedereen bereikbaar. Ervaring op een van de centra van COA leert dat cursisten alle cursisten (zowel voor Basaal Nederlands als NT2) baat hebben bij het gebruik van de app. Een van de meest compete pakketten is "Naar Nederland". Deze methode is relatief oud en je hebt er een computer voor nodig. De methode is veel uitgebreider dan deze methode en de methode is ook op afstandsonderwijs gericht. Ook hier geldt dat een combinatie met deze methode die gericht is op gebruik met de smartphone, een aanmerkelijk winstpunt is.

<<<

Mobirise

Image Description

De nieuwste technieken

Vooralsnog is dit de enige methode waarbij cursisten uit verschillende landen uitgaande van hun eigen taal Basaal Nederlands kunnen leren. Natuurlijk zijn er nog veel meer boeken op de markt. Maar geen van die boeken biedt een brug voor een cursus Nederlands vanuit een veelheid aan talen. Belangrijke redenen dat dit met deze app wel kan kan zijn:
      1. er is tegenwoordig technisch veel meer mogelijk. De AI-vertalingen zijn door nieuwe technieken behoorlijk sterk geworden;
      2. veel zaken worden aan de hand van plaatjes getoond om zo taalonafhankelijk te kunnen werken.

Dit betekent ook dat deze aanpak ideaal is voor "basaal Nederlands" zoals dit nu door vrijwilligers wordt gegeven. Trouwens ook voor NT2-lessen is de methode erg geschikt daar waar het gaat om cursisten die ook in hun jeugd nauwelijks onderwijs hebben genoten.

<<<

Mobirise

 

De bovenste balk

De bovenste balk bestaat uit verschillende letters. Voor de cursisten die geen Nederlands spreken of schrijven gaat het slechts om symbooltjes en na een eerste les zijn ze al snel thuis. Het huisje geeft de homepage aan.

Op de homepage zijn tevens plaatjes opgenomen die naar deze categorieën verwijzen.

Gedurende de eerste lessen, ben je vooral met de s (spelling)  en de z (zinnen)  bezig en je geeft ook aan waar zich het woordenboek (w) bevindt.
Uiteraard zullen de cursisten ook zelf experimenteren zodat ze zich snel thuis voelen.

Aan de hand van info kunnen cursisten ook meer informatie vinden over de opzet.

<<<

Mobirise

 

Voordelen van de methode

1. De site is eenvoudig op de smartphone in te voeren: www.121212.nl
Je start met het aangeven dat iedereen de site op de smartphone moet invoeren.

2. Door (liefst met een groot scherm) alles uit te leggen, waarbij je voortdurend naar de smartphone verwijst, is direct een belangrijke drempel genomen.
Op deze wijze leg je ook spelenderwijs uit hoe het menu van de site werkt.

3. Alle uitleg wordt op de smartphone in verschillende talen gegeven. Dat is een belangrijk uitgangspunt. Vrijwel geen enkele deelnemer heeft een computer of tablet, maar ze hebben allemaal een smartphone.

4. Je kunt op die manier ook met gemengde taalgroepen werken.

5. Een belangrijk deel van de les richt zich op het vertrouwd maken van de site op de smartphone. Dus als nieuwe cursisten instromen, geeft dat weinig tot geen problemen. Ook zij leren snel hoe je op de smartphone moet werken.

<<<

Mobirise

 

De opbouw in vogelvlucht (1)

Het is nu tijd om naar de opzet van de app en dus ook naar de opzet van de lessen te kijken. Om goed te kunnen begrijpen hoe de opzet is, kijken we eerst naar de homepage. Direct onder de foto van Nederland zien we eerst een verwijzing in verschillende talen naar een uitleg over de app. Vervolgens zien we een aantal plaatjes die naar de letters in de bovenste balk verwijzen. We bespreken ze hieronder. Dan zijn er een aantal video's.

Als mensen voor het eerst met Nederlands kennismaken, kunnen ze met deze video's beginnen. Hier leren ze de eerste woorden en uitdrukkingen die alledaags zijn. Ze merken ook dat ze dat zonder enige taalaanwijzingen kunnen doen.

We hebben zojuist beschreven hoe de video's voor het eerst getoond worden.  Als je de video van het huis wil overhoren, zet je het geluid uit en bevries je steeds het beeld. Dan vraag je om het woord.


<<<

Mobirise

 

De opbouw in vogelvlucht
(s = spelling)

Het eerste onderdeel
Dit is de introductie van het gedeelte waarin de cursisten voor het eerst letters zien. Ze zien steeds hoe woorden gespeld worden. Op die manier leren ze de klanken van de tekens. Dit is het wellicht het moeilijkste gedeelte. En toch adviseren we om met dit gedeelte te beginnen, eventueel afgewisseld met eenvoudige zinnen die aan de hand van plaatjes zijn aangegeven (Z).

Zelfs NT2-cursisten hebben baat bij dit gedeelte omdat ze nu goed de uitspraak van woorden kunnen leren.

Uiteraard maakt het veel verschil of cursisten al bekend zijn met onze letters. In dit geval zijn de oefeningen nog even zinvol omdat het dan vooral om de uitspraak gaat.


Als mensen echt voor het eerst tekens leren.
Besteed dan per keer niet meer dan ca. 4 video's. Repeteer veel. Geef ook aan dat ze alles kunnen herhalen met hun smartphone. Dat is de kracht van de methode.
Bij elke gedeelte zijn toetsen aanwezig. Een belangrijk gedeelte van spelling richt zich op het herkennen van de letters. Het is daarom van groot belang dat de opgenomen extra oefeningen ook worden gedaan.

<<<

Mobirise

De opbouw in vogelvlucht
(z = zinnen/sentences)

Beeldtaal
Dit is de introductie voor het gedeelte waarin de cursisten voor het eerst met eenvoudige zinnetjes kennismaken. Daarbij maken we van beeldtaal gebruikt: zinnen worden met eenvoudige plaatjes aangeduid.

Zo wordt een brug geslagen tussen een uitgesproken woord of uitdrukking en de betekenis van zo'n woord of uitdrukking. Uiteraard gaat het om zeer eenvoudige zinnen. Denk maar aan zinnen als "ik wil drinken", "ik wil eten".

Een eerste vriendelijke kennismaking met zinnetjes
Dit gedeelte biedt een vriendelijke kennismaking met onze taal. Het is bij uitstek een gedeelte dat geschikt is voor cursisten die analfabeet zijn (ook eventueel met betrekking tot of ze in hun geboorteland hebben leren lezen of schrijven).

<<<

Mobirise

De opbouw in vogelvlucht
(g = grammatica)

Het gedeelte grammatica is wellicht het moeilijkste bij een cursus "Basaal Nederlands". Moeilijk termen, zoals bijvoorbeeld "persoonlijk voornaamwoord" worden vermeden. We starten met de vervoeging van bekende werkwoorden. We besteden extra aandacht aan de werkwoorden zijn en hebben. De plaatjes spreken overigens voor zich. Het is aan de docent wanneer hij voor het eerst grammaticale onderwerpen wil behandelen. We adviseren om dat nog niet gedurende de eerste 2 maanden te doen )met 1 les van ca. een uur per week).

Mobirise

De opbouw in vogelvlucht
(w = woordenboek)

Naast de kennismaking met spelling en eenvoudige eerste zinnetjes moet de kennis tot een minimale woordenschat worden uitgebreid. Dat doen we in dit gedeelte. Woorden zijn rond bepaalde onderwerpen gecentreerd; zoals ontbijt, groente en fruit. Bij elk woord wordt aangegeven of:
- het een de- of een het-woord is (we mijden uiteraard aanduidingen als vrouwelijk, mannelijk en onzijdig);
- wat de meervoudsvorm is,

Bij het woordenboek maken we gebruik van een automatische vertaalfunctie (Google-translate). Dit geeft extra ondersteuning. Het kan zijn dat vertalingen niet 100% correct zijn, maar met de enorme stappen die nu met AI worden gezet, zal dat steeds beter gaan. Bij deze, toch eenvoudige woorden, zal het geen problemen opleveren.

Je kunt als docent best af en toe een uitstapje maken naar het woordenboek. Voor cursisten zijn dergelijke uitstapjes ook aardig omdat afwisseling een les "spannend" houdt.

<<<

Mobirise

De opbouw in vogelvlucht
(t = thema's/topics/bekende voorbeelden)

Aan de hand van de t of dit plaatje kunnen we naar speciale thema's kijken.
Onder speciale thema's verstaan we onderwerpen als:
- waar kom je vandaan?
- elkaar begroeten?
- familie
- eten en drinken
- boodschappen doen, enz.

Elk onderwerp wordt in veel talen aangeboden. Dit gedeelte lijkt op de bekende cursussen taal voor toeristen. Rond de bekende onderwerpen als groeten, winkelen, enz. worden eenvoudige zinnen behandeld waarmee men bij eenvoudige situaties kan aangeven wat men wil. Het grote verschil met de bekende cursusboeken is dat je nu direct de vertaling ziet en de uitspraak hoort.

Je kunt als docent best af en toe een uitstapje maken naar dit blok. Voor cursisten zijn dergelijke uitstapjes ook aardig omdat afwisseling een les "spannend" houdt. Bovendien komen hier alledaagse situaties aan de orde.

<<<

Mobirise

 

De opbouw in vogelvlucht
(nl = Nederland, geografie, enz.)

In dit gedeelte bieden we kennis aan over Nederland.

<<<

Mobirise

 


De opbouw in vogelvlucht
(info = informatie voor cursisten)

In dit gedeelte geven we de cursist meer achtergrond over de site (in allerlei talen). Er is ook een opzet gemaakt om individuele lessen aan te geven, maar die opzet bevindt zich nog in een beginstadium. Het heeft nu nog geen zin om elke les in detail aan te geven. In feite nemen we een eenvoudig uitgangspunt: neem eerst de blokken 1 t/m 4 van de spelling door en vervolg dan met de zinnen. In blok 4 van spelling, maken de cursisten voor het eerst kennis met zinnen.

<<<

Mobirise

 

De opbouw in vogelvlucht
(docent = info docent)

Dit gedeelte geeft aanvullende informatie voor docenten

<<<

This site was created with Mobirise